niedziela, 12 maja 2019

„Beztroskie jedzenie”, czyli dlaczego jemy….

..więcej niż chcemy i potrzebujemy?


Dzień dobry,
  1. Książka Pana Briana Wansinka: „Beztroskie jedzenie”. Przyczyny przejadania się: z przeszłości i współczesne. Dlaczego są różne skutki przejadania się w przeszłości i współcześnie?

    Couple sharing pizza and eating. Para dzieli pizzę i je. Photogenica. Kiedyś przypadkowo dowiedziałem jak duża może być pizza i od razu pomyślałem, że jest to jedna z potraw, której wielkość sprzyja przejadaniu się. Bo przecież jeżeli taka pizza jest duża, to chcemy jej zjeść jak najwięcej. Oczywiście w żadnym wypadku nikogo z zajadających się pizzą nie krytykuję. To jest rzecz gustu, a o gustach się nie dyskutuje. Ja pizzy nie lubię, bo dla mnie jest za ciężkostrawna. Kiedyś w pizzerii zamiast pizzy chętniej zjadłem porcję frytek. Niestety ja też się przejadałem: dosyć długo potrafiłem się przejadać ciastami. Szczególnie często to przejadanie zdarzało mi się kiedy czytając ciekawą książkę jednocześnie jadłem smaczne ciasto. W czasie Świąt Bożego Narodzenia zjadłem tak dużo tak dużo ciast, że po świętach chorowałem z przejedzenia. To przejadanie się ciastami niekorzystnie wpływa nie tylko na zdrowie, ale na kieszeń. W u końcu każdego miesiąca musiałem oszczędzać, bo brakowało mi pieniędzy. Maj jest pierwszym miesiącem kiedy ograniczyłem objadanie się ciastami. Zamiast ciasta chętnie zjadam kilka kostek czekolady gorzkiej.



  1. Niedawno trafiła w moje ręce książka Pana Briana Wansinka: : „Beztroskie jedzenie”. Wydało ją w 2010 Wydawnictwo: MiND Dariusz Syska z Pruszkowa. Podtytuł tej książki brzmi: ”Dlaczego jemy więcej, niżbyśmy chcieli”. Drugi podtytuł: „Najlepsza dieta to ta, którą stosujesz, nie wiedząc o tym.” Niestety prawdopodobnie ta książka jest dostępna tylko w bibliotekach.

  2. W książce Beztroskie jedzenie” Autor przedstawia wyniki bardzo ciekawych badań między innymi wykonanych w jego specjalnym laboratorium. Wyniki te potwierdzają, że jemy więcej niż sądzimy, że jemy.
  3. Według Autora jego książka ”...uczy jak powinniśmy zorganizować swoje życie, żebyśmy mogli jeść, to co lubimy, bez przybierania na wadze i bez poczucia winy. Pokazuje jak uczynić jedzenie czynnością przyjemną – i świadomą”.1/

  1. Zainteresował mnie ten podtytuł : ”Dlaczego jemy więcej, niżbyśmy chcieli”. Bo właśnie to przejadanie się jest przyczyną większości chorób cywilizacyjnych.
  2. Skąd się wzięło to przejadanie się? Przez wiele, lat sądziłem, że to nasze przejadanie się było odpowiedzią naszych przodków okresy braku jedzenia, czasami wręcz głodu. Przecież nie zawsze nasi praprzodkowie mieli co jeść: nie zawsze upolowali jakąś zwierzynę, a pierwsi rolnicy nie potrafili uprawić wystarczającej ilości żywności z powodu niskiej wydajności pracy. Przyczyną braku odpowiedniej ilości żywności były w wiekach XVIII i XIX oraz w latach przed I i II wojną światową były wielkie emigracje z Polski za chlebem. Dlatego w tym czasie ludzie w okresie świąt, przejadali się. Na szczęście później następował okres postów i wtedy ludzie jadali skromnie, a w czasie Wielkiego Postu na prawdę pościli.
  3. A później przyszła rewolucja przemysłowa znacząco wzrosła wydajność pracy, w tym także produkcji żywności. I żywność stała się łatwiej dostępna.
  4. A my z nawyku lubimy dużo i smacznie zjeść.
  5. Aby zwiększyć sprzedaż szczególnie produktów spożywczych tą naszą współczesną słabość wykorzystują różni specjaliści do spraw marketingu. Przy pomocy różnych sposobów specjaliści do spraw marketingu namawiają nas do kupna proponowanych przez siebie produktów przy wykorzystaniu: „..opakowań i zastaw, nazw, liczb nalepek firmowych i oświetlenia, barw i świec, kształtów ,zapachów, kredensów i pojemników”.2/   
  6. Przejadanie z lat przeszłych uchodziło nam na sucho skutek nie tylko autentycznych postów, ale także skromnego jedzenia, niedojadania, czasem głodu. Poza tym w przeszłości ludzie przejadali się potrawami sporządzanymi z naturalnych, zdrowych produktów. Organizmy ludzi dzięki postom lub skromnemu jedzeniu po świętach mogły szybko i łatwo wrócić do zdrowia. Mówiąc współczesnym językiem organizmy ludzi mogły się po prostu zresetować.
  7. Współczesne przejadanie się jest niestety, ciężkostrawne, ponieważ potrawy które jemy zawierają wiele nie zdrowych dodatków oznaczonych literką E : konserwanty, przeciwutleniacze, barwniki, polepszacze smaku i inne. Ponieważ te dodatki jadamy często w różnych pokarmach one się w naszych organizmach kumulują(gromadzą) i bardzo niekorzystnie oddziałują na nasze organizmy wywołując różne choroby cywilizacyjne: cukrzycę nowotwory, choroby serca, alergie i inne.

  1. Objaśnienia:
1/ Cytat ze strony: 11książki Pana Briana Wansinka: „Beztroskie jedzenie”.
2/ Cytat ze strony7 książki Pana Briana Wansinka: „Beztroskie jedzenie”.
Z wyrazami szacunku
Ryszard Roszkowski

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz