środa, 23 czerwca 2021

„Zakłamane jedzenie”, czyli prawda o zdrowym jedzeniu


Dzień dobry,


  1. O batatach i ziemniakach słów kilka. Kilka słów o moim zdrowym odżywianiu. Książka Pani Doktor nauk o zdrowiu Hanny Stolińskiej: „Zakłamane jedzenie”.




Sweet potatoes Zdjęcie z Banku Zdjęć Photogenica Słodkie ziemniaki. Nazywane są też: batat, patat, wilec ziemniaczany. Jest podstawowym źródłem skrobi dla osób długowiecznych z japońskiej wyspy Okinawy. Mnie przypominają one ziemniaki. Oczywiście jeśli będę miał możliwość posmakować batatów chętnie ich spróbuję.

Bardzo lubię jeść ziemniaki. Nawet same bez żadnych dodatków. Nie wiem dlaczego. Może mi brak jakiś składników zawartych w ziemniakach?

Kiedyś wyczytałem, że ziemniak zawiera 8 z 20 aminokwasów egzogenicznych i proporcjach korzystnych dla człowieka. Ziemniak może być jedynym pokarmem człowieka przez dłuższy czas bez szkody dla jego organizmu.

Pani Dr Hanna Stolińska rozwiewa złe opinie o ziemniaku. Według niej ziemniak jest bardzo zdrowym źródłem błonnika i skrobi, witaminy C, potasu, magnezu, miedzi, fosforu, żelaza. Ziemniaki sąa lekkostrawne i niskoenergetyczne. Ziemniaki są ciężkostrawne i bardzo kaloryczne jeśli przyrządza się je w nieodpowiedni sposób: na przykład smażąc lub podając z ciężkostrawnymi sosami, masłem, lub śmietaną. Jeśli dla kogoś jest jest niekorzystny wysoki indeks glikemiczny ziemniaków, to Pani Dr zaleca takim osobom jadanie batatów (słodkich ziemniaków).


    1. Prawie 50 lat temu zacząłem się interesować zdrową żywnością. Prawdopodobnie pierwszym zdrowym produktem był czosnek. Przez wiele lat chętnie go jadałem, szczególnie wtedy jeśli następnego dnia nigdzie nie musiałem iść. Obecnie z żalem go nie jadam z powodu braku zębów.

    1. Później były: oczywiście cebula (jadana z kanapkami), jabłka (dostarczające mi błonnika), sok z cytryny, sok z grapefruita, żen-szeń, nasiona słonecznika, nasiona dyni, nasiona chia, pijałem też herbatki zawierające koper włoski, kminek, kolendrę, jadałem olej kokosowy, jadałem borówkę amerykańską, jadam jagody goji.

    1. Szybko się przekonałem zdrowa żywność w mojej diecie to jest nic stałego. Mój zestaw tej zdrowej żywności ciągle się zmienia. Jedne produkty się pojawiają się w mojej diecie, a z innych rezygnuję z różnych powodów.

    1. Zdrowa dieta to jest proces. Trzeba wybierać takie produkty, które są dla nas korzystne, a nie dlatego, że akurat na nie jest moda.

    2. Bardzo mi się podoba wypowiedź Pani Doktor Hanny Stolińskiej z dołu strony 283 jej książki Zakłamane jedzenie” ,dlatego go cytuję:

      Pamiętajcie! To co jednego leczy, drugiemu może szkodzić. Dlatego do każdej mody żywieniowe należy podejść z dystansem, sięgnąć po rzetelne informacje i dobrać zalecenia indywidualnie do siebie.”




Przedstawiam Państwu pierwszą stronę okładki książki Pani Doktor nauk o zdrowiu Hanny Stolińskiej: ”Zakłamane jedzenie”. Podtytuł książki: „Obalamy mity zdrowego odżywiania”. Książkę wydało w 2020 Wydawnictwo „Otwarte„ z Krakowa. Poniżej przedstawiam Państwu najważniejsze rozdziały podrozdziały tej książki:

„Zalecenia zdrowego żywienia. Kto je określa, na jakich zasadach, jak zmieniały się z biegiem lat [„Basic seven” (Podstawowa siódemka)”; „Basic four (Podstawowa czwórka);”Pierwsza piramida zdrowego żywieni USDA (United States Departament of Agriculture”); „Piramida Willetta”; „My Pyramid, czyli kroki do poprawy twojego zdrowia”; „Harwardzka piramida zdrowego żywienia”; „My Platte”; „Pierwsza polska piramida zdrowego żywienia”; „Najnowsza piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej”];

„Jak rozróżnić wiarygodne badania i rzetelność przekazywanych nam informacji”

„Determinanty zdrowia Jak dopasować do siebie ogólne zalecenia, skoro każdy organizm jest inny”.

„Fałszywe teorie żywieniowe” {„Liczba posiłków w ciągu dnia i okresowe głodówki”; „Czy śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia?”; „Cukrzyca typu 2 a częstotliwość posiłków”; „Oczyszczanie organizmu”; „Zakwaszenie organizmu”; „Modne diety”: „Dieta według grupy krwi”; „Dieta kopenhaska”; „Dieta warzywno -owocowa (dieta doktor Dąbrowskiej, post warzywny, dieta Daniela”); „Monodiety” („Dieta ketogenna”; „Diety wegetariańskie”; „Dieta surowa”; „Fleksitarianizm”); „Lewoskrętna witamina C i inne suplementy”; „Olej kokosowy”; „Chleb pełnoziarnisty”; Żywność GMO”; „Soja”; „Zanieczyszczenia a jakość ryb”; „Masło klarowane”; „Wegetariańskie produkty-roślinne, czyli zdrowo?”; „Zafałszowania żywności”; „Gluten i laktoza”; „Kawa”; „Jajka i cholesterol”; „Soki, nektary napoje”; „Margaryna”; „Mleko”; „Miód”; „Ziemniaki tuczą i są bezwartościowe”; „Żywność light”; „Dodatki do żywności – na podstawie aktów prawnych”; „Amigdalina’; „Sól”; „Glutaminian sodu”; Żywność ekologiczna – na podstawie kryteriów rolnictwa ekologicznego stowarzyszenia EKOLAND”; „”Zdrowe słodycze”; „Łączenie produktów”};

„Superfods” [„Jakie superfoods są zalecane w jakich porach roku?”; natłoku informacji „Najciekawsze superfoods” [„Czarnuszka”; „Maca”; „Jagody goji (kolcowój pospolity)”; Chlorella”; „Surowe ziarno kakao”; „Komosa ryżowa”; „Nasiona chia”; „Moringa”; „Surowe kakao”; „Białko konopne”; „Jagody acai”; „Miechunka peruwiańska”; „Jagody camu camu”; Baobab sproszkowany”. Nasze polskie superfoods według Pani Doktor to: „...jarmuż, jagody, papryka czerwona, natka pietruszki, kasza gryczana, kasza jaglana, siemię lniane, orzechy włoskie, groszek zielony, czosnek, nasiona słonecznika, dzika róża.1/cytat ze strony 278.

„Superfoods – kiszonki wracają do łask”];

„Jak nie zwariować w natłoku informacji i pogodz zalecenia żywieniowe z codziennym życiem”

Na stronach 288-291 znajdziecie Państwo rady jak sobie radzić z różnymi problemami żywieniowymi.

<

  1. Objaśnienia:

1/Cytat ze strony 278 książki Pani Hanny Stolińskiej

Z wyrazami szacunku

Ryszard Roszkowski

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz