czwartek, 3 czerwca 2021

„Rodzime hity żywieniowe (część 5) Chleb”


Dzień dobry,

  1. Kolejny odcinek artykułów z serii „Rodzime hity żywieniowe”. Właściwy skład chleba. Jak to wygląda w praktyce? Kilka słów na temat samodzielnego przechodzenia (bez badań lekarskich) na dietę bezglutenową. Spis rozdziałów z artykułu Pana Leszka Mateli.




Freshly baked tradytional bread. Zdjęcie z Banku Zdjęć Photogenica. Świeżo upieczony tradycyjny chleb.

Kiedy miałem 15 lat byliśmy z mamusią i małą siostrą w odwiedzinach u wujka i ciotki mieszkających w dużej wsi Gać w powiecie Przeworsk. Tam zobaczyłem jak ciotka piekła w wiejskim piecu chlebowym takie duże chleby jak na zdjęciu. Pajdy takiego chleba posmarowane wiejskim masłem bardzo mi smakowały.





Collektion of baked bread. Zdjęcie z Banku Zdjęć Photogenica. Kolekcja różnych rodzajów wypieczonego chleba.



    1. W numerze 6 miesięcznika „Czwarty wymiar” na stronach 66-67 znajdziecie Państwo kolejny artykuł Pana Leszka Mateli z serii „Rodzime hity żywieniowe” zatytułowany „Chleb”.1/

    1. Według Autora artykułu mamy tradycję sięgającą wiele, wiele wieków wstecz produkcji zdrowego chleba.

    1. A jak to wygląda praktycznie: Wstrząsnęło mną, gdy przeczytałem wypowiedź Autora artykułu: „Przeciętny Polak zjada około 50 kg rocznie. Piekarze walcząc o klienta obniżają nie tylko cenę, ale i jakość. Często spotykamy produkty ledwo chlebopodobne, przypominające nadmuchaną watę.”2/

    1. Według Autora artykułu chleb powinien być produkowany z trzech składników: mąki, zakwasu lub drożdży oraz soli.

    1. Jak to wygląda to praktycznie w moim przypadku: Od kilkunastu lat jadamy chleb krojony z Firmy „Bajgiel” sp. z o. o. z Będzina (w województwie Zachodniopomorskim). Kiedyś był to dobrej jakości Chleb Baltonowski.3/

    2. W pewnym okresie zmienił się on na Chleb zwykły pszenno-żytni krojony na naturalnym zakwasie żytnim dodatkiem drożdży. Składniki: mąka PSZENNA3/ (47%), woda, naturalny zakwas ŻYTNI (20%), [mąka ŻYTNIA (15%), woda], drożdże (2%), sól, środek do przetwarzania mąki: kwas askorbinowy.

    1. Od kilku dni zamiast wypieczonego chleba, kupujemy chleb biały prawdopodobnie posypany mąką . Dlaczego? Ja zdecydowałem zrezygnować z jedzenia tego białego chleba. Dlaczego? Bo mój układ pokarmowy nie jest przystosowany do spożywania surowej mąki.

    1. Jeśli poruszamy temat chleba, to trzeba też poruszyć temat glutenu. Wiele osób przechodzi na dietę bezglutenową, bez wyraźnych zaleceń lekarskich . Moim zdaniem jest to błąd. Osoba, która sama zdecyduje się przejść na dietę bezglutenową, powinna skorzystać z pomocy dietetyka, aby pomógł jej on prawidłowo opracować tą dietę. Opracowanie samodzielne jakiejkolwiek diety nie jest łatwe, a na pewno jest trudno samodzielnie opracować dietę bezglutenową.

    2. Wiele lat temu podejrzewałem (miałem kłopoty trawienne) u siebie nietolerancję na gluten. Zrobiłem prywatnie badanie krwi. Ono wykluczyło u mnie nietolerancję na gluten. Badanie to kosztowało mnie tylko kilkadziesiąt złotych. Na pewno korzystne by było wykluczanie celiakli i alergii na gluten. Oczywiście ostateczna decyzja należy do Państwa.

    3. Z różnych źródeł wiem, ze różne formy nietolerancji na gluten (uczulenie na gluten, nadwrażliwość na białko jakim jest gluten i celiaklia) ma tylko około 1% ludzi.

    1. Moje wspomnienie: kiedy byłem nastolatkiem: Mamusia często zatrudniała mnie do mieszania ciasta na babkę piaskową. Nieraz trwało to kilka godzin. Oczywiście ja tego bardzo nie lubiłem. Ale babkę piaskową chętnie jadłem. Dopiero stosunkowo niedawno dowiedziałem się, że mąka z tamtych czasów zawierała za mało glutenu i nie udałoby się z niej upiec babki piaskowej.

    2. Przedstawiam Państwu spis rozdziałów Artykułu Pana Leszka Mateli „Rodzime hity żywieniowe (część 5): „Chleb”:

„Co powinno być w składzie?”;

„Najwłaściwsza mąka”;”

„Komu szkodzi gluten?;

„Wypieki z mąki orkiszowej”;

  1. Objaśnienia:

1/ Zawiadamiam Państwa, że nie mam bezpośredniego kontaktu z Wydawnictwem czasopisma, ani z Autorem artykułu. Jestem tylko wieloletnim stałym czytelnikiem miesięcznika „Czwarty Wymiar”.

2/ Cytat pochodzi z artykułu ze strony 66 miesięcznika „Czwarty Wymiar”

3/ Nazwa tego chleba pochodziła od nazwy Przedsiębiorstwa Handlu Zagranicznego Sp. z o o „Baltona”. Z lat mojej młodości pamiętam, że wtedy „Baltona” zaopatrywała polskie statki w portach. W jej sklepach mogli także kupować marynarze. Obecnie” Baltona” ma swoje sklepy na lotniskach i w przejściach granicznych.

4/ Skład chleba podaję z oryginalnego opakowania chleba.

Z wyrazami szacunku

Ryszard Roszkowski

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz