czwartek, 27 sierpnia 2020

... prebiotyki, senbiotyki i nie tylko w walce z…

...niektórymi biegunkami*/


Dzień dobry,

  1. Jak kilka lat temu poradziłem sobie się biegunką. Co to są probiotyki? Co to są prebiotyki? Co to są senbiotyki? Książka Pani Fridy Duell: „Jedzenie, mity i nauka”.

Probiotycs pills concept Bank Zdjęć” Photogenica” Koncepcja pigułki probiotyku.

 

 

    1. Kilka lat temu w przeszłości przez ponad półtora roku miałem biegunki, które pojawiały mi się nawet dwukrotnie w ciągu tygodnia. Lekarz rodzinny przepisał mi lekarstwa na te biegunki: między innymi nifuroksazyd. Pocieszył mnie także, że mogę go zażywać bez szkody dla zdrowia w dłuższym okresie czasu. Kiedyś zdesperowany zadzwoniłem w tej sprawie do pomocy doraźnej. Tamtejszy lekarz przez telefon zalecił mi zażywanie probiotyków. Po pewnym czasie ich systematycznego zażywania moje bardzo kłopotliwe biegunki się skończyły.


    1. Wyżej piszę o niektórych rodzajach biegunek. W przypadku na przykład zatrucia się jakimś pokarmem, jakie leki trzeba zażywać powinien się wypowiedzieć lekarz. Na pewno probiotyki warto stosować po dłuższym okresie antybiotykatoterapii. Antybiotyki bardzo niekorzystnie wpływają na wszystkie bakterie i te korzystne dla trawienia i patogenne (chorobotwórcze).W przypadku każdej choroby trzeba zastosowanie wspomnianych wyżej środków przekonsultować z leczącym lekarzem.



    1. Większość z nas ma w układzie trawiennym (przede wszystkim w jelicie) przyjazne bakterie. Te bakterie pomagają nam trawić przyjmowane pokarmy oraz walczą z bakteriami patogennymi (chorobotwórczymi). Te bakterie nazywamy mikroflorą. Aby poprawić zawartość korzystnych bakterii w jelicie można zażywać probiotyki i prebiotyki.


    1. Probiotyki są to bakterie korzystnie oddziałujące, na nasze zdrowie. Takimi bakteriami są bakterie kwasu mlekowego. Kiedy następuje fermentacja warzyw lub jogurtu występują właśnie bakterie kwasu mlekowego. Ten kwas usuwa niekorzystne dla naszego organizmu chorobotwórcze bakterie. Te korzystne bakterie w formie suplementu lub w postaci sfermentowanego wcześniej jogurtu lub kiszonych warzyw. Kiedyś wyczytałem, że ten jogurt nie może zawierać ani cukru, ani owoców. Niestety większość dostępnych w sklepach spożywczych jogurtów zawiera i cukier i owoce. Ja chętnie jadam jogurt naturalny bałkański.


    1. Probiotyki w suplementach (różne) kupuję w aptece, bo bakterie kwasu mlekowego muszą być różnorodne. (Uwaga: W aptece mogą Państwa poinformować, że niektóre probiotyki trzeba przechowywać w lodówce).


    1. Prebiotyki są to niestrawione składniki żywności, których główną rolą jest pobudzanie określonych bakterii w jelicie człowieka. Są one więc pokarmem dla probiotyków. W moich opakowaniach z probiotykami spotykałem z tych środków inulinę i laktulozę:1/2/

    2. Synbiotyki są połączeniem probiotyków i prebiotyków.

      Pomagają ograniczyć chorobotwórczą bakteryjną florę jelit. Pomagają między innymi przy walce z biegunkami i zaparciami.1/2/

    3. O wspomnianych w powyższych punktach środkach zdrowotnych mniej piszę, bo mam na ich temat mniej wiedzy, bo najwięcej stykałem z probiotykami.

    4. Dlatego szukałem jakiejś książki w której byłaby szersza informacja na temat wspomnianych wyżej stosowanych dla celów zdrowotnych środkówi znalazłem taką książkę. Jest to książka Pani Fridy Duel: ”Jedzenie mity nauka”. W tej książce pisze o dwóch spośród wspomnianych wyżej środkach na stronach 89-92.



Przedstawiam Państwu pierwszą stronę okładki książki Pani Fridy Duel: „Jedzenie, mity i nauka”. Podtytuł: „Zalecenia lekarskie”. Książkę wydało w 2019 roku Wydawnictwo „Marginesy”.

Poniżej przedstawiam Państwu tylko główne rozdziały:

Przedmowa”

Co to znaczy „zdrowa żywność”?

Fakty i mity o tłuszczu”;

Cukier”;

Substancje słodzące i produkty light”;

Węglowodany jak węglowodany – Czy na pewno?”;

Białko – mięso, mleko i zielenina”;

Witaminy, minerały, suplementy i domowe kuracje”;

Kawa, herbata i alkohol”;

Diety i styl życia?.

Przepisy” prawdopodobnie o nich napiszę w którymś następnych postów.


  1. Objaśnienia:

1/ W trakcie opracowywania tego postu korzystałem z informacji zawartych na stronach 89-92 książki Pani Fridy Duell: „Jedzenie, mity i nauka”’

2/ W trakcie przygotowywania tego posty korzystałem z bardzo ciekawego opracowania: „Probiotyki, prebiotyki i synbiotyki – charakterystyka i funkcje”. Autorem tego opracowania jest Pani Katarzyna Mojka Katedra Technologii Żywności, Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie.

(strony 541-549). Znalazłem to opracowanie w internecie w formie pliku PDF.

Z wyrazami szacunku

Ryszard Roszkowski

*/Ps. Z niezrozumiałych dla mnie przyczyn w ustawieniach posta nie mogłem wpisać etykiet tego posta.

 Ryszard Roszkowski

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz