czwartek, 17 września 2020

"Bez cukru a słodkie" ,czyli zdrowe przepisy kulinarne...

 

...dla łasuchów”*/


Dzień dobry,

  1. Erytrytol. Moje postępowanie z trzema truciznami: cukrem, sola i tłuszczem. Krótko jak powstaje cukier. Przykłady produktów w składzie, których jest cukier. Książka „Bez cukru a słodkie”.

Erithritol Zdjęcie z Banku Zdjęć Photogenica. Erytrytol..  Erytrytol jest słodzikiem z grupy alkoholi polihydroksylowych. Ma niewielki indeks glikemiczny i niewielką kaloryczność. Z wyglądu jest podobny do cukru. Niestety nie udało mi się znaleźć lepszego zdjęcia. W smaku jest także podobny do cukru. Erytrytol w układzie trawiennym wchłania się w całości, aby później prawie w całości wydalić się bez zmian z organizmu z moczem. Pozostała niewielką ilość nie jest wykorzystywana przez florę bakteryjną jelita grubego.1/


    1. Około 30 lat temu zrezygnowałem ze słodzenia herbaty cukrem. Przyczyna była: lubiłem słodycze i czasami się nimi przejadałem. Wtedy najlepiej było popić herbaty niesłodkiej . Dużo później dowiedziałem się, że mamy trzech wrogów, czyli trzy trucizny: tłuszcz, sól i cukier. Z tłuszczów chętnie jadam chleb z masłem ghee, oraz olej kokosowy Kiedyś chętniej jadałem chleb smarowany niewielką ilością miodu i niewielką ilością oleju kokosowego nieoczyszczonego. Teraz olej kokosowy chętnie używam do smażenia naleśników. Sól sypię do garnka z gotującymi się ziemniakami zamiast łyżeczki do herbaty ¼ lub 1/5 tej ilości.

    1. Gdzieś czytałem, że olej kokosowy nieoczyszczony zmniejsza ochotę na cukier.

    1. Od dawna zastanawiałem sczym jest najkorzystniej jest zastąpić cukier w wypiekach i słodyczach. Myślałem, że najlepiej do tego nada się stewia.

    1. Dlaczego usiłujemy zastąpić biały cukier w naszym życiu?

    1. Biały cukier pozyskuje się z trzciny cukrowej lub buraków cukrowych postaci sacharozy. Przy produkcji poddaje się go wielu procesom chemicznym. W trakcie tych procesów cukier traci to co najwartościowsze czyli melasę.1/

    1. Według Pani Julity Bator Autorki książki: „Zamień chemię na jedzenie”, że prawdopodobnie każdy z nas statystycznie w ciągu roku zjada ponad 50 kilogramów. (strona 53) Jak to możliwe?

    1. Pani Julita Bator we wspomnianej książce podaje składniki wielu codziennie spożywanych przez nas produktów. Praktycznie większość z nich zawiera w swoim składzie cukier: Kakao rozpuszczalne,keczup, majonez, chrzan, musztarda, serek, topiony, serek homogenizowany, mleczne produkty dla dzieci, kefir smakowy, jogurty owocowe, chleb tostowy, kaszki i kleiki, musli, corn flakkes, warzywa w puszkach, deserki dla dzieci, pasztety, ryba w pomidorach, budyń, kisiel, kostka rosołowa, przypraw warzywna w proszku, herbatka rozpuszczalna, nektar owocowy, napój owocowy,wody smakowe, syropy owocowe2/

    1. Dlatego wcale się nie dziwię, że mamy kłopoty z uzębieniem, otyłością i innymi chorobami cywilizacyjnymi.

    1. Pani Katarzyna Biłas w swojej książce: „Bez cukru a słodkie” proponuje, aby cukier zastąpić erytrytolem.

 


 

Przedstawiam Państwu pierwszą stronę okładki książki Pani Katarzyny Biłas: „Bez cukru a słodkie”. Autorka książki prowadzi także na Instagramie profil: „zdrowy….talerz”. Książkę wydało w 2019 roku Wydawnictwo „Pascal” z „Bielska-Białej”. W tej książce znajdziecie Państwo ponad 100 przepisów kulinarnych ilustrowanych w większości kolorowymi zdjęciami Autorki.

Poniżej przedstawiam Państwu główne rozdziały tej książki:

„Wstęp” [W tym rozdziale Autorka: przedstawia siebie; wyjaśnia dlaczego w przepisach kulinarnych zamieszczonych w tej książce stosuje erytrytol; podpowiada jak kupować potrzebne produkty; wymienia też jakie produkty stosuje w swoich przepisach; W podrozdziale: „Pomocnik” Autorka określa ilość używanych mieszczących się w płaskiej i czubatej łyżce oraz w szklance.];

„Ciasta”;

„Tarty”;

„Serniki”;

„Ciasteczka, babeczki i batoniki”;

„Drożdżówki, rogaliki i ptysie”;

„Desery”;

„Czekoladki i praliny”;

„Koktajle i lody”

Zdecydowałem się odejść od cytowania nazw przepisów kulinarnych.



  1. Objaśnienia:

1/ Podaję na podstawie Wikipedii: Erytrytol

2/ Na podstawie stron 52-53 ksiązki Pani Julity Bator: „Zamień chemię na jedzenie”

Z wyrazami szacunku

Ryszard Roszkowski

Ps.*/ Przepraszam za opóźnienie w opublikowaniu tego postu. Złożyło się na to kilka przyczyn:

Najpierw po rezygnacji z publikowania nazw przepisów kulinarnych i wstępnym zestawieniu  postu odniosłem wrażenie, ze będzie on za krótki.

Później przez prawie trzy tygodnie zmagałem się z powtarzającymi się kłopotami trawiennymi.

Jednocześnie w pewnym sensie z przyczyn ekonomicznych (ale nie tylko) zacząłem pisać teksty do internetu. Jest to bardzo interesujące, ale bardzo pracochłonne.

Ryszard Roszkowski


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz