wtorek, 2 lutego 2021

Sami nie wiemy co mamy, czyli „Rodzinne hity żywieniowe”...

...(część 1) Kasze i płatki”


Dzień dobry,

  1. Ciągle nowe, ale obce superfood. Nasze polskie superfood znane i jadane od kilkuset lat: płatki i kasze. Moje wspomnienia z jadania kasz. Nazwy przepisów kulinarnych z książeczki: „Kasze krok po kroku”. Artykuł Pana Leszka Mateli z miesięcznika „IV Wymiar”: „Rodzinne hity żywieniowe” (część 1) Kasze i płatki”.




Green buckwhead field zdjęcie z Banku Zdjęć Photogenica. Zielone pole gryki


    1. Coraz słyszymy i czytamy o nowych produktach potrawach zaliczanych do superfood.

    1. Okazuje się, że my Polacy mamy własne produkty super food. Były one produkowane jadane także przez naszych przodków. Są nimi płatki i kasze. Są one nie tylko zdrowe, ale i tańsze w porównaniu do wielu superfood zagranicznych. Przez wiele, wiele stuleci w Polsce na stołach podstawowym pokarmem były płatki i kasze. Dopiero w XIX wieku pojawiły się na polskich stołach ziemniaki i wyparły płatki i kasze.

    1. Do napisania tego postu zachęciła mnie książeczka „Kasze krok po kroku”.

    2. Niedawno kupiłem w saloniku prasowym numer 2 (luty) 2021 miesięcznika „Czwarty Wymiar. Tam na stronach 70/72 znalazłem artykuł Pana Leszka Mateli „Rodzinne hity żywieniowe (część 1) Kasze i płatki”.1/

    1. Moje wspomnienia z jadania kasz są pozytywne.

    1. Jadałem często jako dziecko kaszę mannę okraszoną sokiem owocowym. Później mając już około 60 lat sam gotowałem kaszę mannę na wodzie przed badaniami na kolonoskopię i gastroskopię.

    1. Wcześniej chętnie jadałem przyrządzone przez mamusię dania z kaszę gryczaną lub jęczmienną z gulaszem. Ale najbardziej lubiłem jadać kaszę gryczaną z gulaszem angielskim.

    1. Kilka lat temu znalazłem w internecie przepis jak gotować kaszę. Kilkakrotnie gotowałem kaszę gryczaną korzystając z tego przepisu. Później ten przepis gdzieś mi zaginął. Bardzo tego żałuję. Jeśli go odnajdę to spróbuję do ugotowanej kaszy gryczanej usmażyć jajka sadzone.





    1. Powyżej zamieszczam zdjęcie Książeczki : ”Kasze. krok po kroku”. Podtytuł brzmi: 39 przepisów na dania z kasz. [Jestem zaskoczony jak dużo rodzajów tych kasz jest: kasze jęczmienne; pszenne (bulgur, kuskus; manna; pęczak i kasza orkiszowa; pęczak pszenny); owsiane; jaglana; kukurydziana; gryczana. Są jeszcze kasze mniej znane: sorgo; amarantus; komosa ryżowa; miłka abisyńska.]

    2. Książeczka zawiera kolorowe zdjęcia z poszczególnych etapów przygotowania danej potrawy. Przy każdym przepisie oprócz składników i sposobu przygotowania podano ilość porcji potrawy, czas przygotowania potrawy, poziom trudności.

    3. Ja tę książeczkę kupiłem prawdopodobnie w IV kwartale ubiegłego roku w urzędzie pocztowym. Jeśli Państwa interesuje gotowanie kasz może warto poszukać tej książeczki: w księgarniach stacjonarnych, w salonikach prasowych lub w urzędach pocztowych.

    4. Przedstawiam Państwu nazwy ważniejszych rozdziałów z książeczki „Kasze krok po kroku”, oraz nazwy przedstawionych w niej przepisów kulinarnych:


Pokochaj kaszę”; „Jedz na zdrowie! [„Kasza niejedno ma imię”; „Podstawa kuchni staropolskiej”; „Na zakupach”; „Dobrze podane”; „Samo zdrowie”; „Waga w dół, nastrój w górę”; „Kasza na start!”; „Naturalnie bez glutenu”; „Diety roślinne na topie”; „Sroczka kaszkę warzyła…”; „W zupełnie nowym wydaniu”];


Sałatki” [„Tabbouleh”;”Kurczak z komosą”; „Egzotyczna quinoa”; „Kuskus z brukselką”; „Pęczak z buraczkami”];


Zupy” [ „Krupnik z mięsem”; „Marokańska z kuskusem”; „Grzybowa z kluseczkami”; „Wegańska”; „Jarzynowa z pęczakiem”; „Rassolnik”];


Kaszotto” [„Jęczmienne z grzybami”; „Perłowe z figami”; „Dyniowe z szałwią”; „Pęczakowe à la marinara”; „Gryczane z groszkiem”];


Faszerowane” [„Pomidorowe gołąbki”; „Bakłażan z komosą”; „Cukinia i kuskus”; „Gryczane pierogi”; „Jęczmienna papryka”; „Jaglane portobello”];


Burgery i placki” [„Orzechowa komosa”; Burgery z kuskusu”; „Kotleciki jaglano-dyniowe”;”Burgery gryczane”; „Jaglany lunch box”; „Komosa i cukinia”; „Gofry z kaszą manną”; „Jaglane pankejki”];


Desery” [„Gryczany pudding”; „Gulab jamun”; „Jagielnik z karmelem”; „Gryczane brownie”; „Gruszki pod kruszonką”; „Klasyczna manna”; „Cytrynowe filo z manną”];


Skład i kalorie”


Przedstawiam Państwu spis rozdziałów z artykułu Pana Leszka Mateli: „Rodzinne hity żywieniowe (cz.1) Kasze i płatki”:

„Dla zdrowia i figury”;

„Kasze jęczmienne i pęczak - źródło witamin”;

„Kasza gryczana -rozgrzewa i leczy układ pokarmowy”;

„Jaglanka wzmacnia kości i usprawnia mózg”;

„Kasze pszenne bogate w wartości odżywcze”;

„Płatki owsiane – dobre na dolegliwości żołądka i przeciw depresji”;

„Kaszka i płatki orkiszowe polecane przez Hildegardę z Bingen;
Kasza kukurydziana dobra nawet dla bezglutenowców.

  1. Objaśnienia:

1/ Oświadczam, że nie mam żadnego bezpośredniego kontaktu, ani z Redakcją wydająca to czasopismo, ani autorem artykułu. Jestem za to wieloletnim czytelnikiem tego czasopisma.

Z wyrazami szacunku

Ryszard Roszkowski




 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz