czwartek, 12 sierpnia 2021

Choroba wrzodowa - koszmar - niektórych ludzi


Dzień dobry,

  1. Co to jest wrzód żołądka? Dlaczego nie należy go lekceważyć? Kiedy stwierdzono u mnie wrzód żołądka? Jakie miałem dolegliwości związane wrzodem żołądka? Jak sobie z nimi poradziłem (bo przecież jakoś z tym wrzodem trzeba żyć)? Książka Pani dr Anny Jaworskiej: „Vademecum Pacjenta: Choroba wrzodowa”.



Green cabbage isolated on white background. Zdjęcie z Banku Zdjęć Photogenica) Zielona kapusta wyodrębniona na białym tle. Już dwukrotnie zjedzenie surowej kapusty i wypicie jej soku w ciągu kilku dni pomogło mi pozbyć się bólu związanego z wrzodem żołądka. Dowiedziałem o tym ze stron 137-138 książki Doktora Jamesa A. Duke:”Zielona apteka”. W tej książce na stronach 135-143 Pan Doktor podaje też inne nazwy roślin, które pomagają przy dolegliwościach choroby wrzodowej. Oto niektóre z nich: imbir lekarski, lukrecja gładka (w większych ilościach jest toksyczna), nagietek lekarski, rumianek pospolity, czosnek pospolity, ananas jadalny, borówka czarna, papryka, rabarbar lekarski, ostryż długi (kurkuma)

 

    1. W poprzednim poście twierdziłem, że nie wiem co mi dokucza: wrzód żołądka, czy brak kwasu solnego w żołądku. Po opublikowaniu postu szybko się to wyjaśniło: to dokuczał mi wrzód żołądka.

    1. Co to jest wrzód żołądka (lub dwunastnicy)? Jest to głęboka rana w ścianie żołądka (lub dwunastnicy) w formie ubytku martwiczego. [ Podaję to na podstawie strony 12 książeczki: „Vademecum Pacjenta Choroba wrzodowa” ] Proszę nie lekceważyć tej choroby: czarne smoliste stolce lub wymioty krwią lub podobne do fusów czarnej kawy mogą oznaczać krwawienie wrzodu. Długotrwały ubytek krwi może być bardzo groźny nie tylko dla zdrowia, ale i dla życia: Utrata niewielkiej ilości może być przyczyną anemii. Duży krwotok może wywołać wstrząs objawiający się między innymi spadkiem ciśnienia tętniczego. Bardzo groźne dla życia jest kiedy wrzód przebije się przez ścianę żołądka (lub jelita: dwunastnicy) i pokarm przelew do jamy brzusznej. Objawia się to nagłym ostrym bólem i wymaga natychmiastowej interwencji chirurga.

    1. Kiedy po raz pierwszy stwierdzono u mnie wrzód żołądka?

W 2013 roku trakcie badania: gastroskopii. Poddałem się temu badaniu, ponieważ w ciągu II półrocza 2012 roku straciłem 25 kg wagi. W trakcie badania stwierdzono u mnie niewielki wrzód żołądka bez oznak krwawienia, oraz uchyłki w jelicie. Kilka lat później w powtórzonej gastroskopii ponownie stwierdzono wrzód żołądka bez oznak krwawienia oraz uchyłki.

    1. Wyjaśnijmy: każdy z nas inny i każdy inaczej odczuwa dolegliwości związane z wrzodem żołądka. Przede wszystkim w sprawie wrzodów żołądka trzeba skorzystać z porady lekarza rodzinnego.

    2. Poniżej podaję jak sobie poradziłem z bólem wrzodu żołądka. Nikogo nie zachęcam do naśladowania mnie. Każdy sam musi wypracować jak sobie radzić z dolegliwościami związanymi z wrzodem żołądka. Bo niestety z wrzodem trzeba jakoś żyć unikając przede wszystkim pokarmów, które zaostrzają dolegliwości związane z wrzodem. Podaję tylko przykład jak można sobie samemu radzić z dolegliwościami związanymi z wrzodem żołądka.

    1. Jakie były u mnie te dolegliwości? Przede wszystkim mocny ból w środku brzucha, nad pępkiem a poniżej żeber. W pasie poniżej żeber czułem się jakbym miał w jelitach powietrze. Inni określają jakby w jelitach odczuwali ssanie lub pieczenie w żołądku. Jak pisałem wyżej każdy dolegliwości związane z wrzodem żołądka odczuwa inaczej. Wspomniany wyżej ból był tak nie możliwy do zniesienia, że w ciągu tygodnia nic nie mogłem robić. Zjadałem rano śniadanie i kładłem się do łóżka.

    1. Jak sobie poradziłem: Przypomniałem sobie, że przy wrzodach żołądka ochronnie działa mielony len. 1/ Dlatego przed śniadaniem wypijałem kilkanaście łyżeczek (do herbaty) mielonego lnu zalanego wrzącą wodą. (Ja nie wypijałem całej szklanki tego mielonego lnu zalanego wrzącą wodą, bo obawiałem się, że u mnie mogą pojawić się kłopoty związane z brakiem kwasu trawiennego. Kto nie ma kłopotów z niedokwasotą może wypić całą szklankę tego mielonego lnu zalanego wrzącą wodą.)

Później trzeba było odczekać około półgodziny, aby ten len rozprowadził się po żołądku i jelicie. (Obecnie jak nie mam czasu to wypijam tylko ziołowa herbatkę Helicobak zawierającą między innym len i imbir)

Dopiero później jadłem śniadanie.

W poniedziałek przypomniałem sobie, że kiedyś pomogło kilkakrotne zjedzenie niewielkiej porcji surowej czerwonej kapusty i wypicie jej soku. 2/ Dlatego kilka godzin po śniadaniu otworzyłem słoik z surówką z czerwonej kapusty z jabłkiem i zjadałem porcję tej surówki i wypiłem trochę soku z tej kapusty. I tak przez cztery kolejne dni zjadłem cały słoiczek (około 460 gram) czerwonej kapusty z jabłkiem oraz wypiłem znajdujący się tam sok i moje dolegliwości wrzodowe ustąpiły.

    1. Około miesiąca temu na poczcie lub kiosku kupiłem niewielką książeczkę z serii „Lekarz rodzinny radzi”: „Vadmecum pacjenta: Choroba wrzodowa”. Opracowała tę książeczkę Pani Doktor Anna Jaworska. Książeczkę wydało w 2021 Wydawnictwo: „Ringier Axel Springier. W metryczce tej książeczki (strona 2) znalazłem informację(cytuję):”Książkę można zamawiać telefonicznie: 801 000 869 lub przez internet: www.literia.pl”



    1. Przedstawiam Państwu pierwszą stronę okładki książeczki: „Vadmecum pacjenta Choroba wrzodowa”. Warto zapoznać z informacjami zamieszczonymi na początku każdego przykładowego jadłospisu dziennego. Poniżej podaję Państwu nazwy rozdziałów i niektórych podrozdziałów tej książeczki:

Tytułem wstępu” [..]:

Rozdział 1 Wrzody,czyli o co chodzi?”[…..”A teraz trochę teorii”; „...i jeszcze ciut teorii…”; „...i wreszcie praktyka”; „Co wywołuje zapalenie śluzówki żołądka, której skutkiem mogą być wrzody?; „Jeszcze słowo o wrzodach”; Sok żołądkowy, czyli co?; (...)];

Rozdział 2 Skąd się biorą wrzody?” [„Sprytna bakteria”; „(Nie)szkodliwe leki’; „Toksyczny flirt lekowy”; „Pikantny zurek i kieliszeczek?”; „Fajka (nie)pokoju”; „Co jeszcze szkodzi?”; „Grzechy Helicobacter pylori”; (...).];

Rozdział 3 Oj,boli!” [„Pożar w brzuchu”; „Ból to nie wszystko”;

Z życia wzięte”; (….)];

„Rozdział 4 ”Na tropie wrzodów” [„Gastroskopia”; „Oddech prawdy”; „Test z…upssss!”; „Czas na badanie krwi”; „Z życia wzięte”; (….);”];

„ Rozdział 5 Co na chorobę wrzodową poradzi lekarz? [ „Jak osłabić kwas w żołądku?; „Dla wtajemniczonych – Leki spośród których lekarz dobiera terapię”; „Inna droga do celu”; „Zapomnij o dymku!”;(….)];

„Rozdział 6 Co mogę zrobić sam, aby pożegnać chorobę? [„Jak jeść?”; „Jak gotować?”; „Co jeść?”; „Co pić?”; „Konkrety podane na talerzu, czyli co można jeść, a czego lepiej unikać”; „Nie zapomnij o kminku”; (….)];

„Jadłospis w chorobie wrzodowej” (proponowany jest na 6 dni) [Podaję przykładowo nazwy potraw proponowane pierwszego dnia jadłospisu: „Dzień 1 Śniadanie: Chleb pszenny z chudym twarożkiem z dodatkiem jogurtu naturalnego, miód”; „Drugie śniadanie: Sok warzywny bez dodatku soku pomidorowego, rozcieńczony wodą”; „Zupa krupnik z kaszą kukurydzianą lub jaglaną”; „Obiad: Pulpety z indyka w sosie koperkowym, buraczki i ziemniaki”; „Podwieczorek: Pieczone jabłko z cynamonem”; „Kolacja: Kanapka z chleba pszennego z chudą szynką drobiową i listkami sałaty”

/ Polecam Państwu informacje z podrozdziałów:”Słowniczek Pacjenta” i „Gabinetowe prawdy i mity” znajdujące się na końcu prawie każdego rozdziału./

  1. Objaśnienia:

1 / Powiedziała mi o tym Pani ze sklepu zielarskiego.

2/Dowiedziałem się o tym z książki zielarskiej „Zielona apteka”(Wydawnictwo Parson/Walton/Press 2005), której Autorem jest Pan Dr James A. Duke. Na stronach 139-140 Autor pisze, że sok z surowej kapusty jest ludowym lekiem na wrzody. Leczą wrzody zawarte w kapuście duże ilości składników przeciwwrzodowych: S-metylmetioniny i glutaminy.

Z wyrazami szacunku

Ryszard Roszkowski

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz