środa, 15 września 2021

„Sen”. Dlaczego jest nam potrzebny?

Dzień dobry,

  1. „Sen” Czasopismo wydane przez National Geographic. Artykuł Pana Zbigniewa Zborowskiego w miesięczniku „Wróżka”: „Sen na seks”. Moje doświadczenia na temat snu.



Closeup of the tabby kitten sleeping wrapperd on a woillen blanket with space. Zdjęcie z Banku Zdjęć Photogenica.

Zbliżenie (Zdjęcie) rozluźnionego kotka śpiącego na wełnianym kocu. Niedawno, gdzieś czytałem, że koty podobno przesypiają 70% czasu swojego życia. 

Długość czasu snu jest różna dla różnych gatunków zwierząt. Informacje na ten temat znajdziecie Państwo na stronach 20-23 Wydawnictwa: „Sen”.



Time to sleep word written on wood block text time to sleep on cement table for you design concept. Zdjęcie z Banku Zdjęć Photogenica. Czas na sen słowa napisane na drewnianym bloku drewna. Tekst ten jest umieszczony na cementowym stole. Tekst Time to sleep jest bardzo na czasie, bo często my ludzie czas przeznaczony na sen poświęcamy na pracę lub przyjemności ze szkodą dla naszego zdrowia.


    1. W lipcu na poczcie kupiłem wydane przez National Geographic Wydawnictwo „Sen”. Podtytuły: „Poza świadomością. Jak sen wpływa na nasze życie”

    1. W końcu sierpnia kupiłem numer 9 miesięcznika „Wróżka”. Tam na stronach 68-69 znalazłem artykuł Pana Zbigniewa Zborowskiego: „Sen na seks”. Podtytuł:”...albo seks na sen. Okazuje się, że te dwie pozornie kompletnie różne sfery naszego życia wzajemnie się wzmacniają. Bądź osłabiają.” Autor w swoim artykule podaje jedenaście domowych sposobów na dobry sen. Oto niektóre z nich: ”W ciągu dnia często wyglądaj przez okno”; „Nie używaj przed snem komórki, ani laptopa.”

    1. Trzecią przyczyną z powodu której piszę na temat snu, są moje własne doświadczenia. Zawsze jak pamiętam najlepiej mi się pisało wieczorem: było spokojnie cicho,. wyłączony telewizor. Wtedy, też przychodziły mi najlepsze pomysły jak napisać post do bloga. W trzecim kwartale zeszłego roku zacząłem pisać teksty do internetu. Wtedy okazało się, że najlepiej mi się pisze te teksty późnym wieczorem i w nocy. Niestety często dochodziło do tego, że szedłem spać o trzeciej w nocy. Często też nie mogę zasnąć.

    1. Najgorsze jest to, że to chodzenie spać o trzeciej w nocy weszło mi już w nawyk i to, bez względu czy coś piszę , czy nie.

Jeśli mogę, bo nigdzie nie muszę iść to rano wstanę około 9, 10 zjadam śniadanie i kładę się spać na dwie trzy godziny w ubraniu na kocu. Ale to rozwiązanie wcale mnie nie zadowala. Marzę o tym, żeby efektywnie pracować w dzień, a w nocy normalnie spać.

    1. Kilka lat temu wstecz szedłem późno spać i wcześnie wstawałem. Miałem mało snu. Prawdopodobnie z tego powodu w ciągu pół roku schudłem o około25 kilo.

    1. Wcześniej gdzieś czytałem, że kiedy śpimy w naszym organizmie (a przede wszystkim w naszym mózgu) dokonywana jest naprawa. Parę dni temu przeczytałem krótki artykulik, że jakaś Pani Doktor, czy Profesor ze swoim zespołem wstrzyknęła myszom do mózgu jakiś barwnik. Dopóki myszy były aktywne nic się nie działo. Kiedy myszy zapadły w sen, aktywne dotąd komórki znacząco się zmniejszyły i ten barwnik mógł bez problemu dotrzeć do wszystkich zakamarków mózgu myszy. Pani Doktor z tego wyciągnęła wniosek,że w czasie snu myszy organizm dokonywał naprawy wcześniej aktywnych komórek ich mózgu. (niestety nie pamiętam, gdzie przeczytałem ten artykulik).

    1. Poniżej podaję tytuły rozdziałów i podrozdziałów:

Wydawnictwo „Sen” wydany przez National Geographic Polska. Pod tytuły: „Poza świadomością”; „Jak sen wpływa na nasze życie”

„Wprowadzenie: Czy sen jest naprawdę konieczny?” [„Owszem, jest. Idź spać.];

„Rozdział pierwszy Czym jest sen? [„Nowe odpowiedzi na stare pytanie”; „Odkrywanie snu”; „Utrata snu”;”Zaburzenia: Czuwająca śmierć”; „Zwierzęta i sen”; „Dzień i noc”; „Czas na wszystko„; „Zaburzenia: Brak synchronizacji”];

„Rozdział drugi Rytm snu” [Sen płytki, głęboki i marzenia senne”; ”Zasypianie”; „Niepokój”; „Sen głęboki”; „”Chodzenie i mówienie”; „Rola snów”; „Mroczna strona”; „Sen i wiek”;];

„Rozdział trzeci Sen a zdrowie” [„Jak sen wpływa na ciało i umysł”; „Maszyna pamięci”; „Kreatywne połączenie”; „Szczytowa wydajność”; „Zdrowa odpowiedź”; „Sen i głód”; „Łaknąć powietrza”; „W sercu problemu”; „Zakłócenia”; „Napady senne u nastolatków”; „Zagrożenia i demencja”];

„Rozdział czwarty Sen i społeczeństwo” [„Spanie w elektronicznym świecie”; „Sen nie do pokonania”; „Szkolny system zmianowy”; „Wypadki z niewyspania”; „Bezsenność”; „Czy leki nasenne pomagają?”; „10 rad na lepszy sen]

Z wyrazami szacunku

Ryszard Roszkowski

Ps. Nie podaję,  żadnego słowa kluczowego, bo nie miałem żadnego pomysłu jakie było by odpowiednie zgodnie z wymogami Google.

Ryszard Roszkowski

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz