poniedziałek, 31 marca 2014

..dieta śródziemnomorska, to więcej niż dieta, to tryb życia


    Witam,

  • ...dieta śródziemnomorska i moje wnioski po przeczytaniu książki na jej temat. Książka propagująca tą dietę. (Ponad 160 przepisów kulinarnych)
    • Od wielu lat dużo słyszałem o tym, że dieta środziemnomorska jest bardzo korzystna dla zachowania zdrowego serca. Ale jakoś nie zainteresowałem się nią. Dlaczego? Prawdopodobnie dlatego, że nigdy nie miałem problemów z nadciśnieniem, ani z sercem.
    • Miałem za to problemy z regularnym wypróżnianiem się. Dlatego przez lata wypracowałem własny sposób uregulowania wypróżnień: moja własna dieta + określone ćwiczenia fizyczne.1/ [Niedawno do mojej diety wprowadziłem jedzenie na kolację jogurtu bałkańskiego o trwałej gęstości ( bez owoców).]
    • Poniżej przedstawiam Państwu książkę propagujacą dietę środziemnomorską: "Najzdrowsza dla serca dieta śródziemnomorska". Autorkami tej książki są: Pani Helen V. Fisher i Pani Cynthia Tomson. Książka zawiera około 160 przepisów diety śródziemnomorskiej.
    • Moje własne wnioski po przeczytaniu tej książki:
      • Dieta ta powstała samoistnie w Basenie Morza Śródziemnego w ciągu wielu, wielu lat. Dieta ta zmniejsza także ryzyko zachorowania na miażdżycę, nowotwory i cukrzycę.
      • W krajach środziemnomorskich dla mieszkańcow posiłek jest bardzo ważny. Jest dla nich przyjemnością. Dzięki posiłkowi mieszkańcy jednocześnie spędzają czas z rodziną i przyjaciółmi oraz odpoczywają od codziennych zajęć.
      • Posiłek zaczyna się od przekąski lub przystawki. Dzięki temu mieszkańcy zaspokajają pierwszy głód i odprężają się. Porcje przystawki lub przekąski muszą być małe, bo one mają tylko zaostrzyć apetyt.
      • Zupy mogą zastąpić danie główne. Aby zupa była pożywna można dodać fasolę lub makaron lub podać do niej sałatkę.
        Sałatka grecka. Zdjęcie stockowe autorstwa Pixmac.pl

         

Na zdjęciu: sałatka grecka składajaca się z oliwek, sera i warzyw. Dla

 mnie troszkę zaskakująca kompozycja składników sałatki.


      • Są różne sposoby podawania sałatki „....na przystawkę, jako   danie  główne lub jako  surówkę do głównego  dania” 2/
      • Jeśli sałatkę podajemy jako danie główne musimy dodać do niej: fasolę, mięso, ser lub jajka, aby w sałatce było białko.
      • Do surówki, sałatki lub dania głównego korzystne jest dodawać sosy. Ale trzeba to robić z umiarem, aby sos wzbogacał smak potrawy.
      • Fasola może być głównym składnikiem sałatek lub dań z makaronu. Makaron możemy podać dodatkowo do dania głównego, lub może być głównym składnikiem danej potrawy. W krajach śródziemnomorskich chętnie jada się też kasze (na przykład: kukurydzianą, kuskus ) i ryż.
      • W diecie śródziemnomorskiej bardzo ważnym elementem są ryby i owoce morza. Tłuste ryby morskie dostarczają organizmom ludzi korzystne dla serca kwasy tłuszczowe omega-3.
      • Bardzo zaskoczył mnie podany na stronie 183 przykład potrawy: Kurczak po barcelońsku. W potrawie jest tylko ¾ szklanki mięsa z kurczaka, a mimo to cała potrawa jest przeznaczona dla 6 osób.
      • ...w diecie środziemnomorskiej mięso czerwone jada się w ograniczonych ilościach i traktuje raczej jako dodatek smakowy do potraw, niż główny składnik.” 3/
      • Warzywa są podstawowym składnikiem wielu posiłków, bo one decydują o smaku i barwie potraw. Jada się je często i w dużych ilościach.
      • Zaskoczyło mnie jedzenie chleba maczanego w oliwie.
      • Zaskoczył mnie także przepis na pizzę, że znalazł się w tej książce wśród innych przepisów. Ja uważam pizzę za potrawę raczej ciężej strawną (może nie słusznie).
         
      • Jako deser chętnie podaje się słodkie swieże owoce.
      • Sama dieta nie zapewni nam zdrowego serca, jeśli nie będzie aktywni fizycznie.
      • Dlatego w tytule postu stwierdziłem, że dieta śródziemnomorska to więcej niż dieta, to jest tryb życia. I to bardzo korzystny dla zdrowia.

    Oto pierwsza strona okładki książki: „Najzdrowsza dla serca dieta śródziemnomorska”. Autorkami jej są: Pani Helen V. Fisher i Pani Cynthia Thomson.
    {Poniżej podaję tytuły i podtytuły książki. Ja sam, aby ocenić co zawiera przeglądana przeze mnie książka, często zaglądam do spisu treści.}
    Dieta śródziemnomorska chroni serce: jak się odżywiać” [„Co to jest dieta śródziemnomorska”; „Żywność basenu Morza Śródziemnego”; „Naukowe podstawy diety śródziemnomorskiej„ „Korzystny wpływ diety na zdrowie” ; „Bilansowanie diety środziemnomorskiej”; „Jak zmienić dietę: praktyczne wskazówki”; „Śródziemnomorski tryb życia”];
    Przepisy na łatwe do przyrządzenia potrawy”
    [Bardzo ważne jest dokładne przeczytanie i zrozumienie wyjaśnień zamieszczonych przed każdym rodzajem przepisów. One wyjaśniają nam podstawowe zasady nie tylko przyrządzania potraw, ale także jak podawać posiłki, aby były apetyczne. Podane potrawy w trakcie jedzenia mają sprawiać przyjemność.] :[„Przystawki” (13 przepisów); „Zupy” (12 przepisów); „Sałatki”(19 przepisów) ; „Sosy”(13 przepisów); „Mąki, kasze, ryż, fasola”(21 przepisów); „Ryby i owoce morza”(13 przepisów); „Drób”(11 przepisów); „Mięso”(10 przepisów); „Warzywa”(16 przepisów); „Chleb i pizza”(7 przepisów); „Desery”(13 przepisów)]
        Indeks przepisów”

      /Ciąg dalszy w przyszłym tygodniu/
  • Objaśnienia:
    1/ O tym jak zaczałem tworzyć moją własny styl życia: dietę i rozpoczęcie systematycznych ćwiczeń fizycznych piszę w moim poście z 10 listopada 2013 roku: Moje objadanie się. A gdzie nadwaga? Dlaczego jej niema?
2/ Cytat ze strony 106 książki "Najzdrowsza dla serca dieta środziemnomorska".
3/ Cytat ze strony 194 książki.

    Pozdrawiam:
    Ryszard Roszkowski

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz